Az iskolaérettség felé vezető út egyik fontos állomása a testséma tudatosság kialakulása...
Ha a gyermek helyesen érzékeli saját magát a térben, ha képes pontosan megnevezni az egyes testrészeit, akkor a téri tájékozódása is gyorsabban fog kialakulni és pontosabb lesz. A téri tájékozódás pedig , már előremutat a későbbi írás- és olvasástanulásra.
Az alapvető téri irányok /bal-jobb, fent -lent/ pontos észlelése elengedhetetlen az olvasástanulás során, hiszen nem mindegy, hogy egy-egy betű "hasa" melyik irányba fordul, nem mindegy, hogy a betűk szára jobb vagy bal oldalon van-e, illetve , hogy felfelé vagy lefelé kell-e húzni a vonalat egy-egy betű leírása közben. Pl : d-p, b-d, b-p, t-f, n-u, stb
Gondoltad volna, hogy amikor gyermeked testséma fejlesztő mondókákat szaval, akkor tulajdonképpen már a későbbi olvasás és írástanulására is készül? :)Ugye nem!...pedig érdemes kihasználni ezt a mindenki számára elérhető , játékos fejlesztési lehetőséget!
Testséma fejlesztő mondókák ( a kezdetektől 1,5 éves korig )
Természetesen ebben az életkorban még nem várjuk el a gyerektől, hogy megnevezze és pontosan megmutassa az egyes testrészeit, de már játékosan gyakoroltathatjuk vele azokat. Mégpedig érintéseken, tapintásokon keresztül. A mondókák szövegének megfelelően megérintjük, megsimogatjuk, esetleg finoman megcsiklandozzuk a kisgyermek kezét, karját, arcát, vagy fejecskéjét.
A gyemekek 3 éves korig az érzékszervi mozgásos tanulás időszakát élik. Ha valami felkelti a figyelmüket ahhoz szeretnek odamenni és megtapogatni. Nyúlnak érte, megfogják, és szemügyre veszik az őket érdeklő dolgokat. A cselekvésen keresztül szereznek tapasztalatokat és információt a világról, érzékelés, észlelés és mozgás együtt van jelen, "kéz a kézben" járnak. Az érzékelés egyik kiemelkedően fontos területe náluk a tapintásos (taktilis) érzékelés.
A testséma kialakításánál is érdemes a kicsiknél erre építeni. Mindegy, hogy "csip-csip csóka", vagy "ciróka -maróka", a lényeg az, hogy anya finom érintését érezheti a csöppség a saját tenyerében, vagy az arcocskáján, és közben még okosodik is! ...Anya most éppen az ő kezével játszik...a kezével amiből kettő is van! És már megjegyezte azt is, hogy amikor anya azt kéri tőle, hogy aludjon akkor a szemeit kell becsuknia... 🙂
Kerekecske dombocska,/Elszaladt a nyulacska!/Itt szalad, itt szalad!
/ Simogatjuk a gyerek tenyerét, majd végigvezetjük a kezünket a gyerek karján, finoman csiklandozva /
"Lóg a lába lóg a / nincsen semmi dolga/ mert ha dolga volna/ a lába nem lógna"
/Ölbe veszük, ölünkbe ültetjük a gyereket, és gyengéden, de ütemesen mozgatjuk a lábacskáit/
Testséma fejlesztő mondókák (2 éves kor felett)
Kétéves kor felett már elkezdhetjük tanítgatni a gyermeket a testrészek neveire. Ez azonban soha ne dirrektben, hanem a mindennapi teendők részeként ( mossuk meg a kezed, szappanozd be a nyakad, hasad, nyisd ki a szád stb) vagy a közös játék során (mondókázás, ölbéli ringatók dalolása) közben történjen.
"Pancsi, pancsi/ Csukd be szemed, csukd be szád/ Most mosom az arcocskád! / Csukd be szemed, csukd be szád/ Most mosom a hasacskád!/ Aludj baba , aludjál, aranyosat álmodjál! "
"Kicsi orr, kicsi száj/ Keretezi kerek áll/ Kupolája homlok/ Piros arc, piros nyár/ Áfonya-kék szembogár/ A pillái lombok"
Testséma fejlesztő mondókák ( iskolakezdés előtt, nagycsoportban)
Iskolakezdés előtt a gyerekek többsége már egészen apró részletekbe menően fel tudja sorolni és meg tudja mutatni az egyes testrészeit. A testséma tudatosság kialakulásában további segítség nekik ebben az időszakban az emberrajz, ami szintén egyre részletesebbé válik.
A mondókák ritmikussága lehetőséget ad arra, hogy ütemre végzett mozgásos feladatokkal kapcsoljük össze a testséma tanulást. Miközben mondjuk a mondókát, vagy verset, mozgatjuk vagy megérintjük a szóban forgó testrészt.
"Comb, térd, boka -föl! / comb, térd,boka-föl!
/ A gyerekek egyre lejebb hajolva sorra megérintik a combjukat, térdüket, bokájukat, aztán fölemelednek újra állásba. Közben változtatunk az ütemen, hol lassabban, hol gyorsabban végezzük a gyakorlatot/
" A fejem , a vállam, a térdem a bokám/ a térdem a bokám/ a térdem a bokám/ A fejem a vállam, a térdem a bokám, / a szemem a fülem, / az orrom a szám."
/ Itt is sorban megérintjük az adott testrészeket miközben mondjuk a mondókát...sőt!...ezt már akár énekelni is lehet./
A mondókákat bármikor elővehetjük a testrészek játékos, szinte észrevétlen megtanítására , a gyermek testséma tudatosságának otthoni fejlesztéséhez.
Összegyűjtöttem jó pár ilyen mondókát, amivel játszva taníthatod gyermekedet. Ha szeretnéd igénybe venni ezt a segítséget gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iratkozz be hozzánk és máris küldöm Neked!
/A testsémafejlesztő mondókagyűjteményt a korábban beiratkozott "diákoknak" automatikusan- külön kérés nélkül - elküldöm 🙂 /
Bacsó Klára
Kedves Tündér Tanoda!
Nekem nagyon tetszenek a testséma fejlesztő mondókák,játékosan, észrevétlenül tanul belőle a gyerek, élvezi a mutogatást. Sajnos még keveset tudok, kérlek nekem is küld el a tieidet.
admin
Post authorKlára Kedves!
Örölök, hogy tetszenek a testséma fejlesztő mondókák, és szeretnétek még többet gyakorolni otthon...A Tanodába való feliratkozással együtt valószínűleg már meg is kaptad az Ovisuli kulcsát, ahonnan letöltheted a testséma fejlesztő mondókák gyűjteményét, és amellett még sok más hasznos dolgot is 🙂
Bacsó Klára
Ne haragudj, de nem tudok rájönni, hogy hová kell beírnom a megkapott jelszót, hogy letölthessek.
admin
Post authorKedves Klára, az Ovisuli menűpontra kattints (ott van fent a fejlécben), de ideteszem a közvetlen linkjét is: http://www.tundertanoda.hu/ovisuli , feljön egy kis ablak, és oda kell beírni a jelszót.
.../írtam Neked privát mailt is 🙂 ...remélem így már fog sikerülni...
boBorné Hopka zsuzsanna
Kedves Tanár Nő!
Nagyon tetszenek a leckék,de szeretném kinyomtatni is, ha nem jelentene gondot,ugyan is nem nagyon bírja a szemem a monitort.
Könnyebb lenne úgy olvasnom.
A verseket már kinyomtattam,de az egész anyagot szeretném.
Ha megoldható lenne,nagyon örülnék.
Üdv Zsuzsa
TündérTanárnéni
Post authorKedves Zsuzsa!
Sajnos a internetes visszaélések miatt a bejegyzéseim "írásvédettek" így másolásra, kinyomtatásra, sokszorosítására nincs mód. A feliratkozott olvasók számára azonban igyekszem minden fontos tartalmat letölthetővé tenni például az ovisuli menüpont alatt, a hírlevelekben, illetve az online tanfolyamokon...
Megnyugtatásképpen: A bejegyzésekből elég annyit megjegyezni ami első olvasás után megragad bennünk, a lényeg a gyakorlati részen van, az azokhoz szükséges "kellékeket" pedig mindig odaadom az feliratkozott olvasóknak 🙂 / sablonok, versgyűjtemények,feladatlapok stb /
Üdvözlettel: TündérTanárnéni
Hufnágel Mónika
Kedves Tündér Tanárnéni!
Szeretném megkapni az Ovisuli könyvecskét ha lehetséges köszönöm.
TündérTanárnéni
Post authorKedves Mónika!
Minden hírlevélre feliratkozó automatikusan megkapja a "Mitől lesz egy gyermek iskolaérett?" című ebook-ot, az ingyenes minitanfolyamot, és az Ovisuli kulcsát, vagyis belépőkódot az Ovisuli zárt oldalára, ahol ingyenesen letölthető anyagokat találhattok. Remélhetőleg mindez már hozzád is megérkezett! 🙂
Üdvözlettel: TündérTanárnéni
Hufnágel Mónika
Kedves Tündér Tanárnéni!
Igen,köszönöm megkaptam és hozzá még nagyon sok segítséget is köszönöm. Azt hiszem jobbkor nem is találhattam volna rá erre a szuper oldalra. Köszönöm!
Üdvözlettel: Mónika