0 thoughts on “iskolaérettség

  1. edit

    Mint mindenre erre is ervenyesitheto modjaval! Nagyanyaink a samlit allitottak labbal felfele ha valmi modon utba volt a kis poronty; de biztonsagba akartak tudni.Ha mar uldogel a baba, es talan napi 1/2-1
    orat tolt nem egyfolytaba a kompba semmifele bajanak nem szabad esni.

  2. Kinga

    Komptámogató anyukák, ahol nem volt MÉG ( azért min 18 évet érdemes várni) probléma egyértelműen nem fogják azt mondani, h "húha lehet, h ezt kihagyhattam volna" mki a legjobbat szeretné gyermekének. ahogy páran már mondták nem minden láncdohányos lesz tüdőrákos. viszont dohányos szülők s nagyszülők gyermekeként elmondhatom, h bár én nem dohányoztam sokszor küzdők bronchitis-sel, dokim mindig azt kérdezte, h dohányzom e...tehát nekem már legyengült rendszerem van. szóval ha már gének, akkor lehet, h a gyereknél még jók voltak viszont gyengülhetnek s előjöhetnek unokánál ( lehet, nem biztos). Kompos anyukák olvassák el fejlesztő pedagógusok hozzászólásait. Adjanak hálát, h gyermekeiknél nem volt probléma. Ne ajánlgassák másoknak, főleg ha ennyi a negatív tapasztalat, nem beszélve a balesetekről. ha pl valamelyik gyermek, akinek ajánlották pont problémás lesz, önök viszik majd fejlesztésre, önök szenvedik majd meg???Természetesen nem csak a bébikomptól lehet valaki reumás,rossz tartású etc de ez egy erős hozzájáruló tényező.
    Másik - a kifelé való hordozást és kengurut ne mossuk már össze a hordozókendővel!!! a MEGFELELŐ hordozás (kendő, mei tai, csatos hordozó etc) igenis jó hatású. természeti népek mindig is hordoztak.

  3. Lujzi

    Erdekes nagyon a cikk es a Hozzászólások is. Pont egy hete a kompon agyalok, igen vagy nem. Epp nyaral a kislányom es a nagyszülők meglepték eggyel. Nem örültem neki, de szemmel láthatóan tetszik neki.
    Nalunk nem egyszerű a dolog, a kislányom 18honapos es meg nem ül. Forog, ha kedve tartja, kuszogat is. Játékért alig nyul, csak ha akar. Négykézláb csak konyoksinben tud lenni, állni pedig speci kiscsizmaban.
    ezer egy helyen jártunk es járunk a mai napig (deveny, tsmt, pfaffenrot, vojta, korai fejlesztő, Pető, úszás, craniosacralis terápia). Mar sokat alakult, de tisztaban vagyok a hatalmas lemaradással.
    diagnózis igazabol nincs, minden lelet (CT, UH, MRI, EEG, VEP, endokrinologian) negativ. Végtagok feszesek, törzs hipoton. Felmerült az athetozis, de nem mindig produkálja a tüneteket.
    az lenne a kérdésem, hogy ilyen esetben nem lenne motiváló a komp, hogy Lássa milyen jo függőlegesben lenni?
    ha csak hagynank a Földön, Sosem kezdett volna kuszni. Sajnos a figyelme rovid.
    Elore is koszonom a valaszt 🙂

  4. Baloghné Kovács Anikó

    Egy-két hete a 10 hónapos kisfiam nagy boldogan ceruzát ragadva papíron gyönyörű firkákat rajzolt bár a nagy tesóktól mindennap látja hogy ők rajzolnak .Nem nagyon korai az ilyen irányú fejlődés a pici kezének? Köszönöm válaszát előre is.

  5. Kriszti_02

    Egy-két hozzászóláson elmosolyodtam 😀 27 éves vagyok, kompoztam, bátyám is (29) és nekünk nem lett tőle bajunk... vagy még várjak, még kijöhet? 😀 a húgaim (18,13) szintúgy.. nem hinném h bajuk lett tőle, de oké elfogadom a szakemberek véleményét hogy káros lehet, csak furcsának tartom. Azért nem beszél a gyerek mert kompban játszott? hát a tesóm 1.5-2 évesen verseket mondott... a nagyobbik tanitgatta, foglalkozott vele.. imádták a kompot igaz állitható volt, amikor nem volt még aktuális nem tudott járni benne csak csücsülni... butasgnak tartom a teljes tiltást, a keresztgyerekem sohasem kompozott 14 hónapos és esik-kel... a tesóm 1 évesen rohant.. magabiztosan.. mindenkinek más a tempoja, ez a véleményem. jelzem, a szakemberek tanácsát meghallgatnám, elfogadom, de akkor nyugodtan lehet bármit szidni ha nem egészséges a gyerekünk.

  6. Orsolya

    A cikk olvasásával több összefüggésrebjöttem rá.
    Eddig istudtam, hogy nem egészen jó dolog a bébikomp, én is használtam, igazából EDDIG nem is vettem esz hátrányát, úgy gondoltam szerencsém volt.
    De nem
    Álandó bizonytalanság, megbotlok a saját lábamban, kell valami a kezembe, ha megyek valahova, vagy zsebreteszem, vagy a táskámat markolom a vállamnál, ha ez nincs akkor gyakran elvesztem az egyensúlyom. Dobálom oldalra a lábaimat (feltételezem a kompban úgy tudtam járni, legalábbis a fenyképen úgy néz ki)
    Soha nem érzem magam alatt a talajt rendesen.
    A kéz-szem- láb koordinációm nulla, labdajátékokkal már nem is próbálkozom.
    Eddig csak a sajátságos tulajdonságaimnak tudtam be, amit most úgy gondolok, hogy hajlam, és a bébikomp, csak rontott rajta..
    Jam a karót nyelt járásról évekig tartott leszokni, pont édesanyám jelezte, hogy olyan feszülten járok, viszont ez már csak kamasz/tinikorban vált feltűnővé(13-16)...
    Ezt ajánlom figyelmébe annak kedves kommentelőnek, akinek szerinte semmi baja nem lett a gyerekének, pedig használta.
    Tegyem hozzá, hogy pár hónapos koromtól alig 1 évig használtatták velem.

  7. TündérTanárnéni

    Post author

    Nagyon szépen köszönöm ezt a hozzászólást Orsolya! Akár én is írhattam volna...Bébikompos gyerek voltam és szinte ugyanazokat tapasztalom magamon amiket Te is felsoroltál. A saját káromon tanulva a lányom már egy percet sem volt bébikompban, szabadon mászhatott, mozoghatott. 16 éves, és 10. éve kitűnő tanuló, pedig születésekor elszenvedett egy agyvérzést, és a 10 életnapon leállt a légzése. A mozgás, és különösen a mászás nagy jelentősséggel bír a gyermek értelmi fejlődését illetően is. 3 éves korig a szenzomotoros intelligencia( érzékszervi-mozgásos tanulás ) szakaszában vannak, jó ha engedjük őket szabadon mozogni amikor csak lehet.

    Orsolya, utólag is boldog névnapot Neked! 🙂

  8. takácsné reisz anett

    sziasztok. az én kisfiam is használt babykompot. semmi beszéd és mozgás hibája nincs. én is beletettem mikor főztem és amikor én is szivesen leültem volna pár percre. nem megy sem lábujj hegyen sem pipiskedve! ja és 13 hónapos korától el kezdett beszélni. most 21 hónapos és folyékonyan beszél. mellettem sem volt senki aki vigyázott volna rá mert férjem külföldön dolgozik. a babykomp egy nagyon jo dolog és olyat kell venni aminek a magasága állitható és akkor nem lábujjhegyen közlekedik a gyerek!és soha nem sirt benne a kisfiam sőt élvezte amikor oda tudott menni az elérhetetlen dolgokhoz.mászott is és a mai napig sokat mászik

  9. Szilvia

    Tisztelt TündérTanárnéni!

    Lányom két éves lesz e hónap végén, és ma először belekakilt a bilibe. Szólt, hogy szeretne, azt hittem csak játszik, de legyen, csüccs! És néhány perc múlva már együtt örültünk, hogy milyen ügyes. Amíg "trónolt", adtam a kezébe egy könyvet, amivel jól elvolt, elvégezte a dolgát, és ment minden tovább. A férjem szerint viszont nem szabad a gyereket rászoktatni, hogy olvasson, vagy játsszon a bilin, wc-n. Ön mit gondol?

    Válaszát köszönöm, üdvözlettel:
    Szilvi

  10. Kádár Csilla

    Kedves Tündér Tanárnéni!

    Kisfiam 2 éves 8 hónapos,és most már kezd aggasztani az,hogy nem beszél.Mindent megért tökéletesen,nagyon értelmes fiú,szófogadó-de nem veszek észre sok fejlődést a beszéd terén.
    Mondogat egy pár szót pl.anya,apa,apuka,kép,pók,gyere,én,kint,bent,kicsi,nagy.....viszont nem akar utánozni.Az állatokat is a hangjukkal fejezi ki,pl a kacsa -háp-háp,vau-vau,miau...stb.Próbálok mondókázni vele de sokszor nem is engedi-leállít.Alapjába véve én sem vagyok egy szószátyár ,de próbálok minél többet beszélni vele.Két hónapja megszületett a kis tesója is,lehet hogy ez is közbejátszik?Igaz,hogy néz mesét a tv-ben-naponta kb.2 órát.Nagyon szeret mesekönyveket nézegeti,sokszor együtt is nézegetjük és beszélünk a képekről.(beszélek én). Kezdek aggódni.Szeretném megtudni hogyan segíthetek rajta.Kérem segítsen.Köszönöm!
    Üdv.

  11. TündérTanárnéni

    Post author

    Kedves Szilvi!

    Örülök, hogy a kislányod egy magasabb fejlettségi szintre lépett, és szépen halad a teljes szobatisztaság felé. Az is rendjén van, hogy megdícsérted, hogy milyen ügyes. Én személy szerint a férjed álláspontján vagyok, a bili, wc nem szórakozóhely, nem kell ott olvasni, rejtvényt fejteni, fészbukozni, stb.
    A bilin elég, ha a gyermek csak a saját testére figyel ( ez egyébként a testtudatot is erősíti), és dolga végeztével azonnal el is hagyja a mellékhelyiséget, bilit. Szóval én sem szoktatnám rá a bilin olvasgatásra 🙂

    Üdvözlettel: TündérTanárnéni

  12. Besenyei Tímea

    KedvesTündér Tanárnéni!Sajnos mi elég későn jutottunk pszihológushoz a kisfiammal (aki most 17 éves. Negyedikes volt. A pszihológus nem tudott vele mit kezdeni, végül azt mondta: kinövi. A szelektív mutizmust egy szóval sem említette. Azután hetedikben az akkori osztályfőnökének volt egy pszifológus ismerőse aki megemlítette, hogy talán erről van szó. Újból elvittük egy másik pszihológushoz, családterápiára jártunk nála, majd egyedül is járt hozzá kisfiam, de "semmi" javulást nem mutatott. Majd kijelentette, hogy ő nem fog ide járni. Erőltetni nem akartam. Most középiskola harmadik osztályába jár, nem egy beszédes fiú, ha felelni kell előre retteg. Nem tudom jövőre,hogy fog leéretségizni.Idegenekkel még mindíg nem beszél, a legnagyobb eredmény ha egy nem, vagy egy igen elhaggya a száját. Szerető családban élünk, nem tudom hogy segíthetnék neki. Javasoltam, hogy keressünk neki valami hobbit, de egyedül nem hajlandó elmenni.( majdnem 18 évesen nem kisérgethetjük mindenhová, az orvoshoz is el kell kísérni és elmondani mi a baj)Kineziológusnál is jártunk, nem lett semmi eredménye.Nagyon féltem őt, mi lesz vele pl egy állásinterjún? Tudnál valamit javasolni? Timi

  13. zsolesz81

    Igen, mindíg is jelen voltak mozgékony és ingerkereső folyton nyüzsgő intenzív, impulzív gyermekek. Akik mostanra besorolást nyertek "hiperaktív" jelzővel illetve, csupán arra tudományos megállapításra alapozva ha adott kérdőív kérdései között pl 7 pontban ráillő találati arányt sikerült elérni, akkor már hiperaktív viszont ha ez alatti mondjuk 6 pont a ráillő már a normális kategóriába sorolandó a gyermek.
    Sokat keresgélve és olvasgatva erről "Betegség"-nek nevezett de szerintem inkább állapotnak nevezhető viselkedési "zavarról"- nem találtam még szubjektív kijelentéseken és feltevésekere alapozáson kívül olyan objektív bizonyított eljárást amely egyértelműen megállapítja hogy valóban egy kóros állapot idézhetné elő ezt a viselkedést amely alapján joggal viselhetné a "betegség" elnevezést. Ezáltal nem is értem hogy miért gyógyszerrel kezelendő. MIért tompítani és elnyomni kell a plusz energiát, ahelyett hogy hasznos irányba pozitív energiává alakítanánk???

  14. Klassz dolog, hogy van Gyermeknap!
    Öröm lenne, ha kipótolnák még;
    GYERMEK- ÉS UNOKÁK NAPJA ...
    Hisz a nagyszülőknek leginkább
    az unokák szemében- szívében
    ragyog fel az elmúlt gyermekkor!
    Köszönöm, hogy írhattam!
    Ég áldjon minden korosztályt!!

  15. TündérTanárnéni

    Post author

    Így igaz! És köszönet minden segítőkész, odaadó nagymamáért 🙂 Igazi kincsek ők a családban

  16. Kislanyom masfel eves lesz holnap 🙂 Ketnyelvu (az USA-ban elunk), magyarul es angolul beszelunk hozza. Emellett a dackorszakbol, hogy kivegyunk nemi frusztraciot, itteni ajanlasra tanitottuk neki a jelbeszedet.
    Jelbeszedben mar kommunikal kb 10 szot, de megszolalni egyaltalan nem, neha gagyoraszik es nagyon mondja, de teljesen ertelmetlen szamunkra. A hallasa biztos hogy jo, mert megneztek. Van okunk aggodalomra? Valo igaz, hogy a jelbeszed es a ketnyelvuseg is kitolja a beszedet? Koszi!

  17. TündérTanárnéni

    Post author

    Kedves Brigitta!

    Arról, hogy a jelnyelv korai tanulása milyen hatással van a beszédfejlődésre sajnos nincs tapasztalatom, én a saját gyermekemnél későbbre hagynám, főleg így, hogy abban a szerencsés helyzetben van, hogy egy időben két nyelvet is tanulhat anyanyelvi szinten. Azt gondolom, már ez önmagában is eléggé igénybe veszi őt, talán emiatt is alakul lassabban a beszéd, mint más, hasonló korú gyerekeknél. De ez nem baj, mert később nagy előnye lesz abból, hogy két nyelvet is beszél majd anyanyelvi szinten. A kislány beszédfejlődését azzal tudja segíteni, ha rengeteg imbolyogtató, egyensúlyérzékét igénybe vevő mozgásba részesíti, hinta, Ayres tölcsér, billenőpad, mókuskerék, vagy bármi, ami ingerelni tudja nála a vesztibuláris rendszert, és így egy hatalmas löketet ad az idegrendszer érésének, az agyi fejlődésnek. Ezáltal a beszédközpont is megerősödik, fejlődik. Nem csak a beszédfejlődést segíti, de érzelmi töltettel is bír, és a kötődést, biztonságérzést erősíti bármelyik ölbéli ringató. A lényeg azon van, hogy beszéd, dal, vagy mondóka és mozgás egyszerre legyen jelen. Ha ezeket rendszeresen és folyamatosan csinálják egy darabig, a beszéd is hamarosan be fog indulni.
    Üdvözlettel: TündérTanárnéni

  18. Zsóka

    Köszönöm a befogadást, és tanfolyamot! Nagyon
    sokat tanulok ,ismétlek belőlük,
    és a lányaim is.örülök, hogy "rád találtam".

  19. Derke Ferenc

    Gratulálok a cikkhez! Az azóta eltelt 6 évben még rosszabb lett a helyzet. Mostm már januári(!) gyerekek sem mennek első osztályba néhány óvodában. Újabb adalékok az indokláshoz:
    1."De hát annyira szeret játszani"
    2."A gyerek súlyos beteg".Közben kiderült, hogy csak a teso osztályfőnökét akarták megvárni.

    Mindennek a következtében, a túlkoros gyerekek már többségben vannak az első osztályban, nem kis versenyelőnyt szerezve a többiekkel szemben. Hova vezet ez?

  20. Odor Emília

    Ha normális iskolarendszerünk lenne, akkor nem hezitálnék egy másodpercig sem, hogy menjen-e a 6 éves gyermekem iskolába. De sajnos nem így van.
    Ha mindenki visszatartja a gyerekét - ahogy a cikkben és az előbbi hozzászólásban is olvasható - akkor a versenyelőnyt, amire a 7 évesek szert tesznek, miért az én gyermekem kárára szerezzék meg? (Birkaeffektus)