Fejlesztő foglalkozásokon gyakran tapasztalom, hogy a gyerekek nem tudnak, vagy nem szeretnek rajzolni. " Na és?..legfeljebb majd nem lesz belőle se festőművész, sem szobafestő-mázoló!" - mondhatná most bármelyik szülő.
A gyermekrajzoknak, az óvodáskori rajzolásnak azonban egészen más funkciója van, mint a művészi pályára való felkészítés. A rajzolás az otthon is gyakorolható fejlesztő tevékenységek között az egyik leghatékonyabb, és leghasznosabb fejlesztő játék!
- Előkészíti az írástanulást.
- Élményfeldolgozó és feszültségoldó hatással bír.
- A gyermeki intelligencia fejlődésének egyik mérőeszköze.
Előkészíti az írástanulást.
Miközben a gyermek rajzol, fejlődik a szem-kéz összehangolt munkája, erősödnek a csöppnyi gyermekkezek aprócska izmai, izületei. Kialakul a domináns kéz használata, és egyre biztosabb lesz a gyermek ceruzafogása is.
A hagyományos ceruzákkal való rajzolás sokszor megerőltető még a gyönge gyermekujjaknak...Ilyen esetben érdemes vastagabb ceruzát ( pl postairon), vagy filctollat, esetleg könnyen sikló zsírkrétát adni a kicsik kezébe.
A vízzel lemosható ( és ruhából is kimosható ) vastag filctollaknak hála, akár még a tükörre is rajzolhatunk, ha éppen ahhoz van kedvünk! 🙂 Ha pedig befejeztük a munkát, ablaktisztító folyadékkal, vagy egy nedves textildarabbal pár perc alatt eltávolítható minden (filc)tollvonás. /Fejlesztő foglalkozásokon "nagy kedvenc" ez a fajta rajzolás a gyermekek körében./
Sőt! Akár mindenféle eszköz nélkül, csupáncsak az ujjainkat használva is rajzolhatunk! Kipróbálhatjuk az ujjal való rajzolást festékkel a papírlapon, de rajzolhatunk mindenféle festék és papír nélkül is a párás ablaküvegre, vagy a puha homokba...
Élményfeldolgozó, feszültségleveztő szerepe van a rajzolásnak.
A rajzolás abban is segít a gyermeki léleknek, hogy képes legyen feldolgozni a mindennapok történéseit. Pozitív és negatív élményeket egyaránt viszontláthatunk a gyermekünk rajzaiban. ..mégpedig akkora "méretben" amekkora hatással az ő kis lelkét betöltötte az adott dolog. A gyermekrajzok egyik legjellegzetesebb vonása az emocionálisan felnagyított részletek :
/" ..apa mérges és kiabál" - középső csoportos kisfiú rajza '2003 /
A gyermeki intelligencia egyik mérőeszköze
Az emberrajz , a gyermeki intelligencia fejlődésének a pszichológia mérőeszköze...Legkésőbb az iskolaérettségi vizsgálaton, képességfejlesztő játszóházak állapotfelmérésén biztosan találkozni fog a gyermekünk azzal a feladattal, hogy " Rajzolj nekem egy embert!"
Az első emberrajz, és a különböző életkorokban elkészített többi rajzos (ember)ábrázolás összehasonlításával jól nyomon követhető a gyermek értelmi fejlődésének alakulása. A rajzok kivitelezése, részletgazdagsága jelzi az értelmi fejlődés minőségét. Mindemellett mutatja a gyermek testséma-tudatosságának aktuális állapotát is. /Mennyire részletezi az egyes testrészeket? A fő részeken túl (fej, törzs, végtagok) rajzol -e apróbb részleteket is, mint pl a nyak, fül, 5 ujj, haj, stb? / Az iskola előtt álló, nagycsoportos óvodások emberrajzaiban már fellelhetőek az olyan apró részletek is, mint a szempilla, ruha, gombok, masnik, stb...
A gyermek a "kezeslábas" formától eljut a kiteljesedett emberábrázolásig. ..és hogy közben milyen lépcsőfokokat jár be?.. erről lesz majd szó a következő blogbejegyzésben...
Ha nem szeretnél lemaradni róla, és jól jönne néhány ötlet gyermeked otthoni fejlesztéséhez akkor iratkozz fel blogértesítőnkre!
...mert mint minden iskolaérettséghez szükséges készség (és részképesség) , a rajzolás és finomotoros koordináció sem a nagycsoportban fejlődik ki egyik napról a másikra, hanem már sokkal hamarább, évekkel előtte fejlődésnek indul...Érdemes odafigyelni,rá, mert ha így teszünk akkor problémamentes lesz az iskolakezdés és örömteli a tanulás!
* * * * *
Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!