Közeledik az iskolai beiratkozások ideje. Egyre több iskolában van lehetőség sulikóstoló, iskolanyitogató programokon részvenni, érdemes élni ezzel a lehetőséggel. A sulikóstolók alkalmával a nagycsoporotos óvodások és szüleik pár óra erejéig bekukucskálhatnak az iskolai életbe, tájékozódhatnak az adott iskola oktatási kínálatáról, és megismerkedhetnek a leendő első osztályos tanító nénikkel. Jó alkalom ez arra, hogy információkat szerezzünk, figyeljünk, és kérdezzünk!
Néhány szempont az iskolaválasztásban, amire érdemes odafigyelnünk:
Milyen messze van az iskola? - Amennyiben viszonylag közel van az iskola a lakóhelyünkhöz, és gyalogosan is könnyen megközelíthető, akkor egy idő után a gyermek már egyedül, kíséret nélkül is képes lesz iskolába járni. A közeli iskola további előnye, hogy a gyermeknek nem kell túl korán, (már a tyúkokkal egy időben) ébrednie, és nem kell órákon keresztül járműveken zötykölődnie táskával (és egyéb pakkokkal) a hátán az iskolába járás miatt. Egy távolabbi iskola esetén viszont számíthatunk az évekig tartó "igenkorán" kelésre, az átlagnál gyötrelmesebb reggelekre, több órás buszozára vagy kocsikázásra. Egyre több szülő választja gyermekének a munkahelyéhez közel eső iskolát, így a bejárást együtt (legtöbbször autóval) kényelmesen meg tudják oldani.
Milyen tagozatok indulnak már első osztálytól? Itt is elsődleges szempont, hogy a gyermek adottságaihoz és érdeklődési köréhez illő tagozatot válasszunk. Ha egy szégyenlős, szerepelni nemigen szerető , esetleg beszédhibás gyereket dráma tagozatra iratunk be,( mert az most olyan sikk, és felkapott dolog) abból nagy valószínűséggel csak "dráma lesz".Viszont egy örökmozgó, folyton ficergő, "sajtkukac" csemetének jól jöhet a testnevelés tagozat. Nagyon sok iskolában már az elsőtől kezdve meghatározzák az osztály profilját (zene, dráma, angol, informatika, komplex művészet, testnevelés stb) , érdemes a szülőnek ilyen téren is képben lenni.
Ki lesz az elsős tanító néni??? Talán ez a leglényegesebb szempont az iskolaválasztásnál! Itt is a gyermek jellemét tartsuk leginkább szem előtt. Vannak elsős gyermekek akik igénylik még az anyáskodó, "tyúkanyó" típusú szeretetet, és szinte szárnyra kelnek egy olyan tanító néni mellett aki folyton biztatja, babusgatja, és szavaival simogatja őket. Más gyerekeknek viszont éppen ellenkezőleg, egy határozottabb, fegyelemre intőbb, "katonásabb" törődés alatt fejlődnek jobban. Én azt hiszem az a legjobb ,ha a tanító néni vonásai, és megnyilvánulásai egy kicsit anyát idézik , egy kicsit "odavarázsolják " őt neki a tanterembe. 🙂
Napközi vagy napköziotthon? A napköziotthonos formában délután is van tanítás közte szabad foglalkozásokkal, levegőzéssel, játékkal. A gyerek háromszori étkezést kap, és - ezen sajnos nincs mit szépíteni - egy teljes műszakot lehúz az iskolában. (Általában reggel 8-tól délután 4 óráig.) Előnye, hogy hétközben otthonra már ninc külön házi feladat és tanulnivaló, (legalábbis az első két évben biztosan nincs ), és amíg a szülő dolgozik a gyermek elhelyezése meg van oldva. A sima napközis formában, a a tanítási órák délelőtt zajlanak, és a napköziben már csak a házi feladatok elkészítése történik. Ezesetben azok a gyerekek akik nem kérnek napközis ellátást, tanítás után hazamehetnek. (....és nem nyomnak le egy teljes 8 órás műszakot az iskolában felnőtteket megszégyenítő módon.) Itt is mérlegelni kell, hogy a gyereknek és a családnak melyik forma a hasznosabb, előnyösebb.
* * * * *
Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!