Nyári szünet...iskola nincs...nyakunkon a befőzések ideje. Gyerek otthon, mégpedig láb alatt..Sőt! Könyékig vagy netán már fejjel a vájlingban. / Vájling : fémből készült, nem túl magas, felfelé szélesedő, két füllel ellátott konyhai tárolóedény./ Gyerek a könyveit már hetekkel ezelőtt a sarokba vágta, szüntelen körülöttünk sertepertél, miközben egyre csak emelkedik a konyhai meggyhegy. Hogyan lehet ebből jól kijönni?
Nos, könnyebben , mint gondolnád!
Vond be a gyereket a befőzés előkészületeibe, valamint az utómunkálataiba, és mialatt elkészül a befőtted, az ő képességeit is fejlesztheted!
Ha már a befőzés korai előkészületeibe is bevonod a gyereket, és együtt szeditek le a gyümölcsöt, akkor garantáltan tudni fogja a csemetéd hogy "mi fán terem" a meggy, cseresznye, barack, szilva stb. Ezzel az általános tájékozottsága és a környezettel kapcsolatos ismeretei bővülnek elsősorban a gyereknek, de emellett fejlődik a tapintásos (taktilis) érzékelése is. Egészen más érzés kézbe venni pár szem meggyet, mint mondjuk egy barackot. Azáltal pedig, hogy ő maga is szedi, pakolja a gyümölcsöket a kézügyessége ( finommotorikája) valamint a szem-kéz koodinációja is fejlődik.
A befőttes üvegek előkészítése és tisztítása során is alkalmatok nyílhat a fejlesztése... Jó kis diszlexia prevenciót végezhettek azáltal, ha ő hordja ki az üvegeket a kamrából, te pedig irányítod, hogy éppen hol találja azokat. Pl: az alsó polcon balra van a nagy befőttes üveg, azt kérem.... Az alapvető irányok ismerete és gyakorlati alkalmazása elengedhetetlen a sikeres iskolakezdéshez, mégis sok gyereknek problémát okoz, és gyakran későn derül ki. A befőzések során játékosan megtanulhatja a gyerek, hogy van alsó, felső és középső polc, és azoknak van jobb és bal oldala, valamint közepe is. Ezt nem csak az előkészületeknél, hanem majd a kész befőttek elhelyezésénél is gyakorolhatjátok ! Ez még élvezetesebb lesz majd a gyermeked , unokád számára, hiszen akkor már ott a sok színes befőtt az üvegekben, az alsó polcon uborka, a középsőn barack, és fent a sok-sok meggy 🙂
Nagymamaként és anyaként egyaránt a magozás műveleténél veszed majd legnagyobb hasznát a septepertélő csemetédnek, és valószínűleg ő is a befőzésnek ezt a szakaszát fogja a leginkább élvezni. Na itt már komoly finommotorika fejlesztés zajlik, és ez már jó előgyakorlat a későbbi írástanuláshoz! A gyümölcsök felnyitása, a mag kiszedése, és külön helyezése jól megdolgoztatja majd a csöppnyi gyermekkezeket, és valószínűleg ő fog majd "kegyelmet kérni" , hogy most már inkább hagy mehessen játszani. De nincs is ezzel semmi baj, hiszen gyümölcsből sok van, az ő kezecskéjük pedig még hamar elfárad. Mialatt a gyerek anyának, vagy nagymamának segédkezik, spontán megismer több olyan mennyiséggel kapcsolatos fogalmat is aminek az iskolában majd igen nagy hasznát veszi. Garantáltan tudni fogja, hogy mi az , hogy "sok", "kevés" ,"maroknyi", "liter" stb.
....és mialatt Te bespajzolsz télire a befőttekből, a gyermeked, unokád is bespajzol magának az új tanévre alapvető kézségekből és képességekből 🙂
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg! Segítesz vele másoknak is! Köszönöm!
* * * * *
Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!
Timi
Az én kisfiam, Marci még csak 3 és fél éves, de mindenben benne van, imád a konyhában serénykedni. 😉 Amikor például kalácsot sütünk, ő keni meg tojással a kalácsok tetejét, palacsintasütéskor ő szórja a tálba a lisztet stb. Befőttkészítéskor inkább az előkészületekben vesz részt. Írtad a meggymagozást. Marcell teljesen odavan a meggymagozó gépünkért (szétszereli, összerakja), és egy kis segítséggel nyomogatja a kart. 🙂
Timi
Köszönjük ezt a jó kis befőttes bejegyzést!