Úgy érzékelem hogy az anyukák még mindig félve közelítenek az iskolaérettség kérdéséhez, és ijedten adják ki a kezükből az irányítást a NevTan-nak, vagy az óvodának, logopédus szakembernek, ha eljön a döntés ideje, hogy akkor most iskolaérett vagy sem? Pedig azért ez az egész egyszerűbb, mint gondolnánk! Megpróbálom egy kicsit lefordítani "anya-nyelvre" azokat a készségeket, amelyekre szükség lesz iskolaérettséghez. Elsőként a figyelem témakörét járjuk majd körül, de előtte fontos elmondani, hogy az iskoalérettséghez szükséges készségek nem a nagycsoportban, és nem egyik -napról a másikra alakulnak ki...
...szóval nem egyik napról a másikra alakulnak ki, hanem folyamatosan affelé haladnak a gyerekek és kb 6-7 éves korra érik el azt a szintet a fejlődésben , hogy rámondhassuk : iskolaérett!
Tehát ha még azt is mondják egy gyerekről a szakértők, hogy "iskolaérettlen" akkor sem azt kell elképzelni, hogy 0 %, hanem hogy még nincs meg a 100%, valahol a 70-90 százaléknál mozog..... Nem buta a gyerek, csak lehet, hogy nem kapta meg még azokat az impulzusokat amelyek a spontán érésnek indult készségek kifejlődését segítették volna... és itt kap szerepet a fejlesztő pedagógia és a fejlesztő foglalkozások, (akár otthon anyával való játék közben is), hogy megtámogatjuk, segítjük ezeknek a kifejlődését. És ebből a gyerek csak annyit vesz ( csak annyit vehet észre!), hogy játszottunk valami nagyon-nagyon érdekeset, újszerűt!... De térjünk át a figyelemre!
A figyelem azért olyan fontos a későbbi tanulást illetően, mert ha gyermek valamiért nem képes figyelni, akkor az megvétóz mindent. A figyelem a tanulás alapját képezi, nem csoda hát ha ezzel kapcsolatban keresnek meg leggyakrabban a szülők személyesen, vagy a TündérTanoda honlapon keresztül.
Figyelem sem egyféle van....
Auditív figyelem
A hallással van összefüggésben, azzal, hogy a gyermek mennyire tud figyelni arra amit hall. Ezzel általában nem nagyon szokott gond lenni, mert az óvodában szeretik előtérbe helyezni ezt a területet, a rengeteg vers, dal, mondóka tanulás és mesehallgatás révén általában jól megedződik az auditív figyelem.
Vizuális figyelem
Na itt már szokott rezegni a léc. A vizuális figyelem a látott dolgokkal kapcsolatos figyelmet jelenti. Fontos, hogy csemeténk az elé táruló képi ingerek között képes legyen – minden elemet a szemével letapogatva- szelektálni. Figyelem! A tévézés, számítógépezés nem fejleszti a vizuális figyelmet, sőt jól összezavarja a gyerekek még érzékeny idegrendszerét és "szétkapcsolja " a két agyféltekét.
Figyelemfejlesztő feladatlapok
Na ettől az elnevezéstől szokta TündérTanárnéni a falat kaparni 🙂 ...mert szerinte ezek a feladatlapok nem fejlesztik, hanem keményen próbára teszik a figyelmet, és az a gyerek aki amúgy sem képes figyelni, majdhogynem frászt kap és "elvérzik" mire megoldja....
Figyelem! Kerülő úton a boldogsághoz....
Figyelemfejlesztő ( figyelmet próbára tevő) feladatlapok helyett kezdjük a figyelemfejlesztést a gyermek idegrendszerének erősítésével! Ezt pedig úgy tudjuk elérni, ha az egyensúlyrendszerét "birizgáljuk", vagyis csúnya szóval élve vesztibuláris stimulációt végzünk. Na ezek után már egy anya sem fog zavarba jönni a NevTan-os értékelést olvasva 🙂
Oké, de hogyan "birizgáljuk" a gyermek egyensúlyrendszerét???
Ne aggódj, birizgálva volt az már akkor is amikor a szíved alatt hordtad. Igen, igen, amikor benned imbolygott, de istenesen! Na éppen ennek a mintájára fogjuk most is birizgálni. Elő mindennel ami forgat, ringat, szédít!
- hinta minden mennyiségben és fajtában
- Ayres tölcsér
- billenőpad
- trambulin
- ugrálóvár
- roller és biciklizni tanulás
Szeret az ágyon ugrálni mi? Nem véletlen ez sem, fejleszti magát!
Elfáradt? Akkor levezetésképpen néhány keresztező mozdulat, vagy mászás...