Napjainkban már egyetlen pedagógus elé sem kell "repülősót" tartanunk, ha kiderül a tanítványáról, hogy az bizony balkezes. A tanító nénik többsége elfogadó, türelmes és segítőkész ezen a téren. De mi a helyzet akkor, ha a gyerek kétkezes, és nincs kialakulva még a domináns kéz használata?
Az, hogy egy gyerek jobb vagy balkezes-e azon múlik, hogy a két agyféltekéje közül melyik az erősebb, funkcionálisan melyik a domináns. A bal agyfélteke a jobb testfél beidegzéséért, míg a jobb agyfélteke a testünk bal oldalának a beidegzéséért felelős. (balkezesség). A kezesség kérdéseköre szorosan összefügg gyermekünk idegrendszerének állapotával, fejlettségi szintjével.
Ezen a téren különösen igaz, hogy nem szabad semmit erőltetnünk, érdemes megvárnunk amíg "beérnek " a képességek és magától kialakul a domináns kéz használata. Az idegrendszer spontán érését azonban támogathatjuk, segíthetjük játékos fejlesztő gyakorlatokkal.
-
Hintázzunk! Hagyományos hintán és függőhintán egyaránt. Az egyensúlyrendszert igénybe vevő játékok egyúttal az idegrendszert is erősítik.
-
Fontos a mászás! A mászás a keresztező mozgások révén nagyon erős fejlesztő hatással bír.
-
Végezzünk okosító tornát, sok -sok keresztbelendítéssel.
-
gyakoroljuk a térirányokat, a bal-jobb irányok helyes felismerését a testen és a térben is.
Ranschburg Jenő egyik tanulmányában azt javasolja , hogy " bizonytalan laterialistás esetén a jobb oldal használatát erősítsük".
De mégis honnan lehet megtudni, hogy a gyereknek melyik a domináns keze? Figyeljük a következőket:
-
Ujj és karkeresztezéseknél melyik kéz van felül?
-
Melyik kezével fogja a gyerek a kilincset, telefont, melyikkel nyúl a villanykapcsolóhoz?
-
Ha ceruzát, (vagy bármilyen más tárgyat) nyújtunk felé, melyik kezével veszi azt át?
...bár TündérTanárnéni egyáltalán nem híve a késleltetett iskolakezdésnek -és az ezzel járó "szakállas nyolcadikos szindrómának", amikor is túlkoros és jólmegtermett sihederek még az elemi iskola padjait koptatják- ki nem alakult dominancia esetén érdemes (és indokolt ) még egy évet várni az iskolakezdéssel. Ha kellőképpen fejlett és erős idegi apparátussal kezdi a gyermek az első osztályt akkor problémamentes lesz az iskolakezdés és örömteli a tanulás!
* * * * *
Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!
Pingback:
A helyes ceruzafogás | TündérTanoda