Az ösztönösen okos óvodás

tanulási képességek fejlesztéseJó néha  csak úgy , csendben szemlélni az óvodás gyermekeket játék közben. ..gyakran azt látom, hogy ösztönösen és nagyon okosan  saját magukat fejlesztik. Biztosan Te is láttál már óvodást -talán éppen a saját gyermekedet - a járdaszegélyen egyensúlyozva sétálni, egymás elé lerakott betonlapokon lépkedni, vagy parkokban alacsonyabb betonfalakon végigmenni.  Vannak akik teljesen önállóan, és vannak akik  anya kezét fogva gyakorolnak, és milyen jól teszik! Az egyensúlyrendszerüket , és a mozgáskoordinációjukat fejlesztik ezáltal.

Az egyik óvodás kisfiút azért hozták fejlesztésre, mert nem tudott és nem is akart rajzolni. Mereven elutasította ezt a tevékenységet és emellett még balkezes is. Persze a balkezesség nem gond, a szülőknek is csak annyiban jelentett problémát, hogy nem igazán tudtak neki segíteni a kézügyességet igénylő tevékenységekben.

 

Ez az óvodás gyermek elsőként a "golyótekergő" nevű játékot kérte el a rengeteg sok eszköz közül, és hosszú percekig foglalatoskodott vele.  Az ezt követő foglalkozásokon újra és újra elővette ezt a kézügyességet fejlesztő játékot, amelyen a sűrűn egymás mellett lévő golyókat egy zegzugos, viszonylag szűk részeket  is tartalmazó drótpályán kellett végigvezetni a gyermeki ujjacskáknak. Ösztönösen és okosan kiválasztotta azt a fejlesztő játékot ami a finommotorikát erősíti,  ami leginkább a neki való. / S bár a papíron rajzolást elutasította, a tükörre már örömmel és kitartóan rajzolt./

Egy másik esetben az 5 éves óvodás kislány, aki figyelemzavaros hiperaktivitással küzdött és percenként rohangált egyik játéktól a másikig, akár negyedórát is képes volt eltölteni a billenőpadon egyensúlyozva. Ösztönösen azt a játékot részesítette előnyben ami az egyensúlyrendszer fejlesztésén keresztül az idegrendszert is erősíti, ami az ő problémájánál kulcsfontossággal bír.

A gyermekek nem mindig azért rohangálnak és mozognak egyfolytában, mert rosszalkodni akarnak. A mozgás az , ami a kezdetektől fogva a leginkább segíteni tudja az agy és az idegrendszer fejlődését. A gyerekek pedig nagyon okosan, újra és újra visszatérnek ehhez . Gyakran említem a bejegyzéseimben, hogy a gyerekek 3 éves korukig a szenzomotoros intelligencia(érzékeszervi és mozgásos tanulás ) szakaszát  élik, és szükség esetén 3 éves koruk után is visszanyúlnak ehhez. Fejlesztő foglalkozásokon is gyakori játék a mászás, a hinta, az egyensúlyozás és a keresztező mozgások gyakorlása.

Nem csupán a bonyolult, pénzért vett fejlesztések lehetnek csak hatásosak...A fejlesztés lényege az, hogy az éppen fejlődésnek indult képességek kibontakoztatásához biztosítsunk optimális feltételeket. Ehhez sokszor annyi is elég, ha értő figyelemmel fordulunk a gyermekünk felé.... ő pedig  okosan, és ösztönösen tudni fogja, hogy éppen mire van szüksége, hogy  mi a jó neki !

Ha pedig  az ösztönösség mellett tudatosan is szeretnél tenni gyermeked képességeinek fejlődéséért akkor KATTINTS IDE!

*      *      *      *      *

Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!