Szánkó, sí, és korcsolya, mint fejlesztő eszköz

 

szánkóMég javában tart a tél, fagy apó  morcosan rázza a szakállát. Sok helyen még mindig van hó, (jég meg pláne), így  még egyáltalán nem késő  elővenni a szánkót, talpakat, húcsúszkát, korcsolyát.

Ezek a téli játékok, amellett, hogy a kikapcsolódás és a mozgás örömét adják a gyerekeknek,  még fejlesztik is a kicsik képességeit, készségeit, fejlesztő eszközként is jól funkcionálnak. A szabad levegőn való játék már önmagában is igen jó hatással van a gyerekekre, hiszen az agy több oxigénhez jut  és így könnyebben megy a tanulás, és az adott feladatokra való koncentrálás.

Szánkó, sí és korcsolya, mint fejlesztő eszköz

  • mindhárom eszköz nagyszerűen fejleszti az egyensúlyrendszert (vesztibuláris stimuláció), ezáltal erősíti az idegrendszert is, és felkészíti azt a tanulásra.
  • mozgásos játékok révén  jól fejlesztik a mozgáskoordinációt, mindenekelőtt a szem és a láb összehangolt munkáját
  • szánkózás, sielés és korcsolyázás közben fejlődik a téri tájékozódás képessége a gyermekeknél

A szánkózáson, sielésen és korcsolyázáson túl a hóember építés is nagyszerű téli móka és egyben fejlesztő játék! Már azáltal, hogy a gyermek a kezébe vesz egy adag havat, és elkezdi formázni azt, fejleszti a saját taktilis (tapintásos érzékelését). Még kesztyűn keresztül is érzi, hogy hideg, és ha esetleg anélkül nyúl hozzá, még fájdalmat is érezhetnek a csöppnyi gyerekkezek.  Ehhez a játékhoz célszerű vízhatlan kesztyűt adni a gyerek kezére.

Ahogy forgatja, görgeti keze alatt a hókupacot, érzi, hogy az gömbölyő, kerek...Fejlődik a formaállandóság is a taktilis érzékelés mellett.  A három különböző nagyságú óriás hógömb segít kialakítani a gyermek tudatában a formaállandóságot. Hóemberünk egy életre megtanítja neki, hogy milyen is az a kerek forma. És ezt biztosan meg is jegyzi a gyerek, mivel nem csak , mint száraz információt kapta meg, hanem saját élménye kötődik  ehhez az ismerethez.

És mivel hóemberünk mégiscsak ember,- még akkor is ha egy kicsit másmilyen , mint mi - segít gyermekünk testséma tanulásában is. Elvégre egy hóembernek is van hasa, feje, szeme, szája és orra. Biztos vagyok benne, hogy csemetéd úgysem hagy addig békét neked,  amíg legalább ez a néhány  testrész  nincs fent az ő hóbácsikáján 🙂

*      *      *     *      *

Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!

2 thoughts on “Szánkó, sí, és korcsolya, mint fejlesztő eszköz

  1. Jó lenne itt Zalában is egy kis hó, hogy tudjuk "gyakorolni" ezeket a jó kis fejlesztő eszközöket.

    Van egy kérdésem is:
    Hány éves kortól biztonságos korcsolyát adni egy gyerek lábára?

  2. admin

    Post author

    Kata, erre a kérdésre igazán pontosan szerintem csak sportoktató tudna választ adni... Óvodáskor előtt én semmiképpen nem terhelném a gyerek lábát még a korcsolyával, leginkább azért mert ebben a életkorban még az alapvető mozgásformák begyakorlásán, a helyes mozgáskoordináció kialakításán van a hangsúly. / ...a legifjabb korcsolyázó, akit én láttam, az egy kiscsoportos kishölgy volt 🙂 / Egyes vélemények szerint a bokaizületek védelme miatt érdemes megvárni a korcsolyával az 5-6 éves kort. Fejlesztő pedagógiai szempontok szerint is ebben az életkor tud a legtöbbet segíteni a korcsolya (, mint egyensúlyrendszert fejlesztő mozgásforma) a tanuláshoz szükséges képessségek kialakításában, mégpedig azért ,mert a tanuláshoz szükséges pszichikus funkciók az 5. és a 7. életév között fejlődnek a legintenzívebben. Szánkózni viszont már sokkal hamarabb is lehet, sőt ha hó nincs is ott Zalában, úszásban majd biztosan előnyt élveznek az ott élő gyerekek,( hiszen nyáron övék a Balaton ) és az is egy remek fejlesztési lehetőség 🙂

Comments are closed.