...A bábokat válogattam a fejlesztő szobában, amikor észrevettem , hogy a sok bábfigura közül a legaranyosabb bizony sérült, ki van szakadva. Nyuszika beteg...fáj a válla..."kétoldali vállszalag szakadás" 🙂 Tű és cérna híján kénytelen voltam hazahozni magammal ezt az édes, bájos bábfigurát, s miközben összeöltögettem a vállát sorba vettem, hogy mire is jó ez a nyuszibáb...
A bábok, mint fejlesztő játékok:
- mindenekelőtt segítik a beszédfejlődést és a szókincs gyarapodását, akkor is ha maga a gyerek bábozik és akkor is ha csak hallgatja, nézi a bábjátékot.
- figyelemfejlesztő hatásuk van, fejlesztik a vizuális figyelmet és az auditív figyelmet egyaránt. A bábok általában érdekesek és tetszetősek a gyerek számára, hiszen a legtöbb bábnak aranyos , babaszerű, vagy emberre emlékeztető arcuk van,így ösztönösen magukra vonják a figyelmet. Szinte észrevétlenül beindul a vizuális figyelem fejlesztése, míg a történet hallgatása során ehhez hozzákapcsolódik az auditív figyelem, igyekeznek megjegyezni a történetet,vagy mesét, ok-okozati összefüggéseket, sorrendiséget tanul a gyerek, és közben fejlődik a memória is. A csöppségek igyekeznek megjegyezni a történetet, hogy később elmondhassák azt anyának, apának, testvéreknek, barátoknak, vagy ők maguk szeretnék újra elbábozni a történetet.
- a bábok lélektani szerepe is kiemelkedő, feszültséglevezető hatásuk van, képesek gyógyítani a gyermeki lelket. A bábfigura szerepébe bújva könnyebben képes kifejezésre juttatni a gyermek a benne zajló lelki történéseket( örömet, félelmet, bánatot), és könnyebben tudja feldolgozni a napi eseményeket is. A gyermekpszichológiában is gyakran alkalmaznak bábokat a foglalkozások, terápiák során.
- A bábfigura szerepébe bújva a gyermek átélheti a "másnak lenni" örömét, ezáltal fejlődik a beleérző képessége, az empátiája is.
- A báb felvétele és mozgatása (amennyiben kesztyű, vagy ujjbábról van szó) fejleszti a kar és a kéz mozgását, edzi a kézügyességet és a finommotorikát, valamint a szem és kéz összehangolt munkáját.
- A többi gyerekkel való együtt bábozás fejleszti az alkalmazkodóképességet, segíti a szociális tanulást, hiszen ki kell várni amíg rá kerül a sor , figyelni kell a társakra is és a történetre is, össze kell hangolni a többiekkel a bábjátékot, hogy "kerek" egész legyen a mese.
...és hogy mit bábozzunk?
...bármit ami az eszünkbe jut! Az adott figurával azonosulva utánozhatjuk annak hangját, jellemét, szokásait ( pl szégyenlős, félős nyuszi, hízelgő cica, ravasz róka stb), és elbábozhatja a gyerek a napi történéseit is, főleg ha azok mély nyomokat hagytak benne...Ehhez sokszor még báb sem kell, gyakran elég egy baba is...(...mint pl a lányom esetében, aki minduntalan a kedvenc babáját vette elő és vele játszotta újra a "nehezen feldolgozható " történéseket, pl védőoltást, fogászati kezeléseket....Hanni babának nem volt kegyelem, neki is meg kellett kapnia az aktuális védőoltásokat 🙂 ...nehéz napokon néha még ma is előkerül és nagyokat nevetünk rajta... )
Ha viszont "komolyabban" szeretnétek bábozni a gyermekeddel akkor jó szívvel ajánlhatom a verses meséket, mint pl Zelk Zoltán : A három nyúl történetét.
* * * * *
Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!