A fejlesztő játékok és a bábok kapcsán már említésre került Zelk Zoltán: A három nyúl című gyermekverse. Ezuttal azt szeretném megmutatni az anyukáknak, hogy milyen fejlesztési lehetőségeket rejt magában, és hogyan tudunk egy játékos, otthoni fejlesztő foglalkozást rögtönözni gyermeküknek "A Három nyúl" című vers videó változatára.
Fejlesztő foglalkozás otthon, anyával 2-től 4 éves korig:
A kicsik esetében elsősorban a beszédfejlődést és a szókincs gyarapodását segítik a klasszikus versek, és verses mesék. A gyermekverseket hallgató és mondogató csöppségeknek észrevehetően szebb a beszédük, és választékosabb a szókincsük. Emellett a versek ritmusa, zeneisége magával ragadja a gyermekeket és önkéntelenül is megjegyzik, megtanulják a versek, mondókák szövegét.
- Nézzük meg együtt gyermekünkkel a videóbejátszást, hallgassuk a verset, (ezáltal fejlődik a kicsi auditív figyelme) és figyeljük a képeket is (erősödik a vizuális figyelem).
- Beszélgessük a kicsivel arról, hogy mit látott, mit hallott, kikről szólt a történet!
- Ismételgessük a versből egy-egy részletet, ha tetszik a gyereknek akár meg is tanulhatja, pl:
"Ezalatt a nyusziházban,
fűszálakból vetett ágyban
három nyuszi aludt szépen,
összebújva békességben..."
/ ...az én lányomnak ez a részlet volt a kedvence ...olyan sokat mondogattam neki, hogy megjegyezte és amikor délutánonként álmos volt, már csak annyit mondott mindig, hogy " összebújni békességbe " nagyágyba 🙂 /
Fejlesztési lehetőségek otthon, anyával 4 éves kortól az iskolakezdésig:
-
Nézzük meg együtt a videót, a gyermek figyelje a történetet amit hall és a képeket amiket lát. / Így egyszerre fejlesztjük az auditív és a vizuális figyelmét /
-
Beszélgessünk a meséről , de itt már célirányosabban , mint a kisebbeknél:
- Hány nyúl szerepel a mesében? /három /
- Melyik állat találkozott a nyulakkal? /A szarka./
- Kiknek adták tovább az állatok a nyulak hírét és milyen sorrendben? / A szarka a rókának, a róka a farkasnak, a farkas a medvének, a medve a vadásznak.../
A kérdések megválaszolása során fejlesztjük a gyermek beszédkészségét, erősítjük a memóriáját és a figyelmét, emellett tanulja a sorrendiséget, az ok-okozati összefüggéseket. A történet kérdések segítségével való felidézése ráhangolja a gyereket az olyan iskolai elvárásokra, mint pl a tartalom visszamondása, és a szövegértési feladatok.
Az iskolaérettség küszöbén álló , 6-7 éves gyermekek esetében további fejlesztésre ad lehetőséget a mese képeiről való beszélgetés:
A számfogalom gyakorlására:
-
Számold meg hány nyuszi van a képen? ( 3 nyuszi)
-
Számold meg hány állat van a képen összesen! ( 4 állat van a képen összesen , 3 nyuszi és egy szarka)
Térirányok gyakorlására:
-
Hol van a képen a szarka? / A szarka fent van./
-
Hol vannak a képen a nyulak? / A nyulak lent vannak./
-
Melyik oldalon van a szarka a képen? / A jobb oldalon./
-
Melyik oldalon vannak a nyulak a képen? / A bal oldalon./
Az ügyesebb gyerekek akár össze is vonhatják a feladatokat : ...A nyuszik bal oldalon, lent vannak. A szarka jobb oldalon, fent van.
Tanuljunk meg egy részletet a versből, vagy akár az egészet ! 🙂 ...ha így teszünk, máris beszéd, memória és figyelem fejlesztést végzünk. Anyával, otthon , játékosan, és biztonságot adó lelki közegben. Így garantáltan beépülnek és élménnyé válnak a megtanult ismeretek!
* * * * *
Szeretnél további ötleteket és tanácsokat kapni gyermeked otthoni fejlesztéséhez, iskolára való felkészítéséhez ? Iratkozz be te is a TündérTanodába, és rendszeresen küldöm neked!
Kata
Kedves Tündér Tanárnéni!
Köszönjük az ötletet! Az én kicsi lányom 2 éves, ki fogjuk próbálni.
(el is felejtettem ezt a versikét, jó újra olvasni - hallgatni) 🙂