Az iskolakezdést illetően az anyák olyan gondosak

 

iskolaérettségesAz iskolakezdést illetően az anyák nagyon gondosak. Már hetekkel, sőt hónapokkal előtte rohangásznak a felszerelések után.  Időt, fáradtságot, pénzt nem kímélve igyekeznek beszerezni mindent ami az iskolakezdéshez szükséges,  iskolatáskát, tolltartót, tornacipőt, melegítőt, füzeteket, ceruzákat, stb. Fontos kellékek ezek, láthatóak, kézzel foghatóak... Mégis, pár év múlva a Budmil iskolatáska is elrongyolódik, a most még oly' fontos füzeteket, tankönyveket egy év múlva kidobjuk, elégetjük, vagy a hulladékgyűjtésbe elvisszük.  Kézzel foghatóak, iskolakezdéskor elengedhetetlenül fontosak, de sajnos nem időtállóak. Ám mi van azokkal az fontos iskolai  " kellékekkel" amelyek ugyan nem kézzelfoghatóak, de évek múlva is jelen lesznek, sőt gyarapodnak és még kamatoznak is?

Hogy pontosan mire gondolok? Nos, a következőkre:

Finommotorika és vizuomotoros koordináció : Anya-nyelven szólva a rajzolómozgást, valamint a szem és a kéz összerendezett munkáját jelenti.  Ez a részképesség a szem és a kézmozgás egymáshoz való viszonyáról szól, arról, hogy mennyire tudja a gyermek összehangolni a látást és a kézmozgást. Ezek a feladatok visszajelzést adnak nekünk a kéz dominanciájáról, a vonalvezetésről, a téri tájékozódásról (pl. fentről lefelé, és balról jobbra haladva húzza a gyermek a vonalakat? )Rendkívül fontos képesség, amelyre az iskolában az írás és olvasástanulásnál lesz szükség.

Téri tájékozódás és irányok differenciálása : Ez életbe vágóan fontos, a diszlexia megelőzésének alapja.  A téri tájékozódás elsőször a saját testen, majd a térben és végül a síkban alakul ki. Ha a gyerek nem tudja jól elkülöníteni az irányokat az betűtévesztésekhez vezethet az olvasásnál és írásnál. Nem mindegy, hogy pl: b-d vagy p … Tulajdonképpen ugyanaz az alakzat, csak különböző irányokba forgatjuk… És ezzel el is jutottunk egy másik két  fontos részképességhez a vizuális differenciáláshoz és a vizuális figyelemhez…

Vizuális differenciálás, vagyis “anya-nyelven ” a látással kapcsolatos megkülönböztető képesség. Az iskolaérettség fontos kritériuma ez a terület is. Erre a képességre nagy szüksége lesz gyermekednek pl majd akkor, ha egy ü és egy ű betűt kell egymástól megkülönböztetnie.

Vizuális figyelem,  azaz a látással kapcsolatos figyelem. Fontos, hogy csemeténk az elé táruló képi ingerek között képes legyen – minden elemet a szemével letapogatva- szelektálni.  

Vizuális alak-háttér differenciálás , látással kapcsolatos lényegkiemelő képesség. A sok-sok látott dolog közül kiválasztani azt amiről szó van, amit a feladat kér. (Pl amikor a tanító néni feltesz majd egy kérdést az olvasott mesével kapcsolatban, és a választ a szöveget gyorsan átfutva kell megkeresni.)

Vizuális szeriális emlékezet:Szülőknek szóló fordításban a látással kapcsolatos sorrendemlékezet.  A sorrend helyes észlelésére és a sorrendemlékezetre azért van szükség mert  mindennek van eleje, vége és hasonlóképpen fontos az egyes (szó)tagok egymáshoz való viszonya is. Ha lemarad a szó eleje, vége, vagy írás, olvasás közben felcserélődik, akkor már teljesen más lesz az adott szó jelentése.

Figyelemfejlesztés és memória: Ez a terület okozza a legtöbb problémát az iskolaérettség alakulása idején, sőt még azt követően is. A szülők legtöbbször a figyelemfejlesztést illetően kérnek tanácsot, és ez nem véletlen, hiszen figyelem nélkül nincs eredményes tanulás.

Kérlek nézz bele újra abba a vadi új, márkás iskolatáskába! Ezek is benne vannak?    Ha esetleg még nem, és szeretnéd ha ott lennének, akkor kattints IDE>>