...A gyerek folyton "fel van húzva". ..Egyfolytában izeg-mozog, mintha "be lenne sózva", mászókának használja a bútorzatot és a végletekig izgága. Képtelen egyhelyben megülni, hintázik a széken, villámgyorsan vált át egyik cselekvésből a másikba, ám egyiket sem képes befejezni...
Rosszaság??... Nevelési hiba? ? Nem, nem az!!! Ez egy sajátos rendellenesség, figyelemhiányos hiperaktivitás -zavar. /ADHD, Attention Deficit Hyperactivity Disorder/ A gyerekek 6-16%-át érinti, 5-6 éves kortól diagnosztizálható, és a viselkedés három fő területén jelenik meg:
-
motorium
-
impulzivitás
-
figyelemzavar
Diagnosztizálása mindenekelőtt orvosi, pszichiáteri kompetencia, ám a kellemetlen tünetekkel elsőként a szülő és valamelyik pedagógus/óvónéni, tanárnéni / fogja szembetalálni magát a gyermek viselkedésében...
Mi ez az egész, miért van, és mit tehetünk ellene?
Valódi hiperaktivitás esetén a szervezet általános izgalmi szintje - ami a vegetatív idegrendszer szabályozása alatt áll- a szükségesnél alacsonyabb , ezért az állandó ingeréhség állapotában van. A gyermek hiperaktív megnyilvánulása tulajdonképpen nem más, mint egy állandó ingerkereső magatartás.
Kialakulása máig vitatott, de szerepet játszanak benne örökletes tényezők, valamit a magzati élet során elszenvedett károsodások, (pl az anya alkoholizmusa, dohányzása, pusztító életvitele), koraszülöttség, alacsony születési súly, illetve korai elhanyagoló környezet. Gondoljunk csak bele! Az idegrendszer éppen a magzati létben, és az első életévben fejlődik a legintenzívebben. Hiperaktív gyermekek esetében ez a rendszer erősen sérült vagy fejletlen, így segíteni is elsősorban az idegrendszer erősítésével, optimális érési folyamatainak megtámogatásával tudunk.
Az idegrendszert és az egyensúlyozó /vesztibuláris/ rendszert fejlesztő mozgásos játékok a következők lehetnek:
-
trambulin
-
billenőpad, libikóka
-
Ayres tölcsér (készségfejlesztő játszóházakban, fejlesztő központokban bárki számára hozzáférhető)
-
roller, bicikli
-
hinta - mindenféle hinta, de különösen hatékony a plafonba akasztható csepp alakú hinta. A vesztibuláris rendszert fejlesztő funkcióján túl lélekgyógyító hatással is bír, formája és mozgása révén az anyaméhben eltölt időszakba ringatja vissza a gyermeket.
Mivel segíthetünk még?
-
A B vitaminok és az Omega 3 zsírsav erősíti az idegek működését, segítenek a vegetatív idegrendszert egyensúlyban tartani.
-
Figyeljünk oda a gyermek táplálkozására is! Amerikai orvosok kimutatták, hogy a tartósítószerek, ízfokozók, szinezőanyagok és a szalicilátok hatással vannak a hiperaktivitásra. Érdemes ezt is szem előtt tartani, ha figyelemhiányos, hiperaktivitás- zavarral küzdő gyermek van a családban.
-
Biztosítsunk a gyermek számára annyi mozgási lehetőséget, amennyit csak lehet! A mozgásnak, különösen a keresztező mozgásoknak - és ilyen a mászás is - idegrendszert erősítő, fejlesztő hatásuk van. A mozgásfejlődés és az idegrendszer fejlődése között már a kezdetektől szoros kapcsolat van. Gondoljunk csak arra, hogy a csecsemők és a kisgyermekek értelmi fejlettségi szintjéről éppen a mozgásfejlődése révén kapjuk a legtöbb információkat!
A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar szakemberek szerint sokkal inkább orvosi, pszichiáteri mintsem pedagógusi, pszichológusi kompetencia mégis ezek a gyerekek gyakran kerülnek fejlesztő pedagógushoz. Ám ne kergessen senki illúziókat, egy pedagógus sem tudja megmondani a "frankót", és egy pedagógus sem tudja megcsinálni a" tutit". Segíteni lehet a mozgásfejlesztésen keresztül az idegrendszer erősítésében, és amennyiben valamelyik részképesség területén hiányosság van, azon a téren felzárkóztathatjuk a gyereket.
...A gond viszont a legtöbbször éppen az, hogy a gyenge idegrendszeri szabályozás miatt a gyerek percenként pattog fel a fejlesztő játék, vagy a rajzlap mellől...nem képes figyelni , nem képes egy helyben ülni. Égető szükség van az idegrendszerük erősítésére, amiben az Ayres terápiás eszközök (hinták, forgótölcsér, billenőpad stb) nagyon sokat segítenek. Figyelni, önmagunkon uralkodni is csak épp, egészséges idegrendszer birtokában lehet...Szabályok megtanulásához és azok betartásához is szükséges a vegetatív egyensúly...Nem vagyok a drakóni szigor híve, nem hiszem, hogy az a legjobb a gyereknek hosszútávon, ha "megregulázzuk" és csak síri csend szűrődik ki a fejlesztő szobából...
A figyelemhiányos hiperaktivitás -zavar nem múlik el egyik hónapról a másikra, sok esetben sajnos hosszú időre, vagy egy egész életre szóló kihívás...és a munka javarésze a szülőre marad, nem tud kitérni előle. Nekik lehet nagy segítség Dr László Zsuzsa könyve "Az örökmozgó gyerek " címmel.
Holisztikus és spirituális szemléletű szülők számára további segítség lehet Dr Doreen Virtue :" Indigó gyerekek nevelése" és " Kristály gyerekek" című könyvei.
Pingback:
Mozgásfejlődés, mozgással a fejlődésért... | TündérTanoda
zsolesz81
Igen, mindíg is jelen voltak mozgékony és ingerkereső folyton nyüzsgő intenzív, impulzív gyermekek. Akik mostanra besorolást nyertek "hiperaktív" jelzővel illetve, csupán arra tudományos megállapításra alapozva ha adott kérdőív kérdései között pl 7 pontban ráillő találati arányt sikerült elérni, akkor már hiperaktív viszont ha ez alatti mondjuk 6 pont a ráillő már a normális kategóriába sorolandó a gyermek.
Sokat keresgélve és olvasgatva erről "Betegség"-nek nevezett de szerintem inkább állapotnak nevezhető viselkedési "zavarról"- nem találtam még szubjektív kijelentéseken és feltevésekere alapozáson kívül olyan objektív bizonyított eljárást amely egyértelműen megállapítja hogy valóban egy kóros állapot idézhetné elő ezt a viselkedést amely alapján joggal viselhetné a "betegség" elnevezést. Ezáltal nem is értem hogy miért gyógyszerrel kezelendő. MIért tompítani és elnyomni kell a plusz energiát, ahelyett hogy hasznos irányba pozitív energiává alakítanánk???